Інклюзивне навчання
Що таке інклюзія?
Останнім часом в освітньому просторі все частіше можна почути таке словосполучення, як «інклюзивна освіта», або «інклюзивне навчання».
Інклюзія– процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія– це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання– це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
- – розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини;
- – приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство;
- – працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу;
- – залучати батьків в процес навчання і життя школи;
- – розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших;
- – створювати дружні стосунки з іншими дітьми;
- – позитивно впливати на ліцей, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
1. Для дітей з особливими освітніми потребами:
- – завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- – ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- – оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- – у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
2. Для інших дітей:
- – діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
- – діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
- – діти вчаться співробітництву;
- – діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
3. Для педагогів та фахівців:
- – вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- – вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- – спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.